top of page
  • eNative

De ce este PR-ul dominat de femei și totuși conduc bărbații?

Actualizată în: 8 oct. 2021

Urmează să ai o primă întâlnire cu un specialist în PR. Pe cine te aștepți să întâlnești, o femeie sau un bărbat?

Dacă în trecut domeniul comunicării publice, dar cu precădere cel a publicității era dominat de bărbați, în ultimii ani, această pondere s-a schimbat semnificativ. În prezent, șansele de a întâlni o femeie în PR sunt considerabil mai mari, întrucât, la nivel global, aproximativ 70% din locurile de muncă din PR sunt ocupate de femei. Nu este de mirare, deci, că industria relațiilor publice a căpătat, în percepția publică, o aură feminină.

De ce au cucerit femeile PR-ul?

Unul dintre motive este că femeile sunt percepute a fi mai empatice decât bărbații, ipoteză susținută și de un studiu al Universității Cambridge, care spune că, datorită acestei trăsături mai pronunțate, femeile au capacitatea de a percepe mai facil nevoile clienților, de a înțelege motivațiile din spatele acestora și de a răspunde în mod corespunzător.

De asemenea, femeile sunt mai sociabile și mai atente la ce se întâmplă în societate și mediul imediat apropiat, iar cele mai recente date arată că folosesc mai intens rețelele sociale, în special pentru a consolida relații personale și profesionale.

În plus, conform Universității din California, femeile colaborează mai bine în echipă, rezultatele concretizându-se în medii de lucru mai productive și rezultate organizaționale mai bune. Dinamica echipelor angrenate în sfera relațiilor publice se bazează pe elemente pentru care femeile sunt recunoscute: inițiativă, anduranță, determinare, integritate.

Dominația feminină a PR-ului mai are legătură și cu înclinația femeilor spre anumite domenii de studiu, iar jurnalismul, sociologia și științele comunicării sunt printre domeniile preferate în America, unde industria de PR are cei mai de seamă reprezentanți.

Totuși, de ce conduc bărbații?

În ciuda faptului că aproximativ 70% din locurile de muncă din PR sunt ocupate de femei, doar 30% ocupă pozițiile de conducere.

Dacă întrebi femeile care sunt principalele motive ale acestui decalaj, acestea pun lipsa ascensiunii lor pe seama angajamentelor familiale în concurență cu viața profesională, a structurilor organizaționale tradiționaliste care sunt în avantajul bărbaților și a discriminării inconștiente față de femei. Ele consideră că cele mai multe probleme provin din distribuirea inegală și așteptările disproporționate legate de aspectele casnice între bărbați și femei.

Discriminarea de gen, conștientă sau inconștientă, legată de femeile în poziții de conducere se materializează în anumite caracteristici care sunt asimilate în mod tradițional bărbaților – agresivitate, ambiție, dominare. Acest stereotip conduce la ideea că intensitatea urmăririi unui post de conducere este o extensie a stării de „lider înnăscut” pentru bărbați, dar o caracteristică nedezirabilă și lipsită de feminitate pentru femei.


202 ani până când devenim egali la locul de muncă

Cu toate că, în ultimii zece ani s-au petrecut numeroase schimbări politice și sociale care au determinat modificări consistente în piața muncii pentru femei, statistic, acestea încă sunt prea puțin reprezentate în funcții importante de conducere.

Conform McKinsey&Company, care urmărește situația femeilor în poziții de conducere încă din 2015, astăzi, 44% dintre companii au trei sau mai multe femei la cel mai înalt nivel, spre deosebire de acum 4 ani. Cercetările arată că discrepanțele încep încă de la straturile incipiente de management, argumentând că pentru fiecare 100 de bărbați angajați și promovați, doar 72 de femei beneficiază de același tratament, așa că o bună parte dintre ele rămân blocate la nivel de începător. Astfel, nu mai pare atât de surprinzător rezultatul disproporționat din vârful piramidei.

Mai mult, deși, la nivel mondial, studiile arată că femeile aflate în funcții de conducere sunt absolvente ale unor școli mai prestigioase decât bărbații în aceleași poziții, acestea au șanse mai reduse să devină lideri ai companiilor, au contracte mai scurte ca CEO și sunt plătite mai puțin pentru aceleași poziții.

Global Gender Gap Report 2018, un material de referință al Forumului Economic Mondial, care măsoară anual decalajele între bărbați și femei, susține că încă există o diferență de 32% până la atingerea parității de gen. Poate procentul nu pare impresionant, însă durata estimată pentru acoperirea discrepanței economice este – 202 ani!

Nici din punct de vedere politic lucrurile nu stau mai bine, întrucât, dintre cele 149 de state evaluate doar 17 au conducători femei, în timp ce numai 18% sunt miniștri și 25% parlamentari, la nivel global.

Și, deși raportul indică un trend ascendent al îmbunătățirii prezenței femeilor în top management, procentul celor care dețin funcții înalte de conducere devine și mai mic dacă ne referim la topul 500 Standard & Poor’s al celor mai de succes companii din lume – numai 5%.

În Europa, cifrele indică un model similar celui global, în care deși 60% dintre absolvenții de studii superioare sunt femei, acestea reprezintă doar 33% dintre oamenii de știință și inginerii Europei. Mai multe femei decât bărbați lucrează cu jumătate de normă (75% dintre lucrători) și sunt angajate în domenii cu valoare mai redusă. În plus, femeile câștigă cu 16% mai puțin pentru fiecare oră lucrată și doar 6.9% ajung in funcții de CEO.

Un semn bun este că, în România, se înregistrează o pondere de 41% de femei în poziții de conducere, o valoare mai mare decât media Uniunii Europene, care este de numai 36%. Cu toate acestea, femeile reprezintă doar 11% dintre membrii consiliilor de administrație.

Beneficiile prezenței femeilor în top management

În zilele noastre, productivitatea este cuvântul cheie pentru majoritatea organizațiilor, iar echipele de conducere diversificate pot fi secretul succesului. În echipele mixte, la orice nivel, se dezvoltă abordări mai inovative, iar procesul de decizie este mai complex și mai eficient. Companiile pot beneficia de gândirea critică și creativitatea care derivă din schimbul de idei între femei și bărbați în forurile de conducere.

Prezența unui număr consistent de femei în zona de management contribuie și la crearea unui mediu atractiv de lucru pentru a recruta cele mai bune resurse umane. Viitorii angajați sunt din ce în ce mai interesați de aspecte legate de diversitatea la locul de muncă, iar cei mai talentați dintre ei urmăresc mai mult decât recompensele financiare.

Concluzii optimiste pentru PR

Trend-ul accederii femeilor din domeniul relațiilor publice, în poziții de top management, este pozitiv. Echipele de conducere, la nivel mondial, ale celor mai mari agenții de PR au început să arate foarte diversificat, iar patru dintre acestea au CEO femei - Weber Shandwick, BCW, Ketchum, Hill+Knowlton Strategies. Alte companii prezintă un număr consistent de femei cu influență în conducere: Edelman (număr egal de membri femei și bărbați), FleishmanHillard (10 femei - 8 bărbați), MSL (6 femei - 5 bărbați).

În România, multe dintre cele mai de succes agenții de PR sunt conduse de femei (McCann PR, MSL The Practice, Golin, Rogalski Damaschin Public Relations, Oxygen PR, Brain 4 Strategy, The House PR Agency, B.D.R. Associates, DC Communication, 2activePR, CONAN PR). În contextul local sinuos al dezvoltării industriei de relații publice, aceste femei au construit companii de top, au contribuit la dezvoltarea pieței de PR din România și continuă să reziste și să aducă valoare în acest domeniu.

Industria de PR este un exemplu fericit al echilibrării forțelor din piața profesională – un domeniu care a înțeles că diversitatea conduce la eficiență, creativitate și dezvoltare continuă.

Acum, dacă ne întoarcem la prima noastră întrebare...în România, pe cine crezi că vei întâlni?


56 afișări
bottom of page